Tjenare, tjänare!

Under bibelskoleveckan i Tromsö kom jag plötsligt att tänka på detta med Jesus som tjänare. När han gick här på jorden så predikade Han inte bara ordet med sin mun utan också, med sina gärningar och sitt sätt att vara gentemot människorna runtomkring Honom. Han levde faktiskt så som Han lärde, och det måste ha varit väldigt uppseendeväckande. Jag tänker att människor följde Honom inte bara för det Han sa, utan många gånger också för det Han gjorde. Kanske oftast till följd av kombinationen.

Han poängterade flera gånger, vikten av att tjäna varandra. Jesus sa bland annat att den som vill vara störst, skall vara de andras tjänare. (matt 20:26, mark 10:43). Han tvättade sina lärjungars fötter och bad dem följa Hans exempel genom att tvätta varandras fötter. (joh 13:14) Ja, Han säger till och med att vi är skyldiga att tvätta varandras fötter. ”Jag ger er ett exempel, för att ni skall göra som jag har gjort mot er.” (joh 13:15)

Jag tror att våra liv är de största vittnesbörden om Jesus. Det finns kristna som aldrig predikar Jesus med ett ord, men som lever ut Jesu kärlek till sin nästa så att människor blir omvända och kommer till tro. Det finns också en uppsjö av kristna som gärna predikar Jesus, vittnar, evangeliserar och missionerar med en mängd ord, och med mer eller mindre kunskap på området, men som tyvärr inte lever som man lär. Den kärleksfulle Jesus som man talar så mycket om, och som har betytt så mycket för en, Han syns inte alltid så tydligt. I många situationer kanske inte alls.

Jag hör till den kategorin.

Dessa tankar blev väldigt rannsakande. Jag kom att tänka på så många situationer i teamarbetet då jag suckat över saker som skall göras och som jag egentligen inte sett någon mening med. Till exempel har jag nog ofta tänkt; om jag ändå fick sitta och samtala med någon om Jesus, istället för att rulla chokladbollar och röra ihop muffinssmet. Och jag tror att vi alla i teamet tänkt mer eller mindre åt det hållet vid flera tillfällen. Det här med Cafét och att vi spelar spel osv med eleverna, skulle liksom vara ett sätt att få kontakt för att sedan komma in på samtal om ”viktigare saker”. Någonstans blev det lite fel i vår tankegång. Vi underskattade tjänandet! Frågan är om det inte också blev så att vi värderade om en dag varit lyckad utifrån om vi fått något bra samtal eller inte. Vi frågade oss ofta: har vi idag fått så? Kanske skulle vi också fråga oss: har vi idag fått tjäna?

Förhoppningsvis kan vi i framtiden fokusera mer även på tjänandet. Inte för att vi skall leva som vi lär, men för att vi skall leva som JESUS lär! Att se till att eleverna har en trivsam miljö och mår bra är ett mål i sig! Var gärna med och be att vi i teamet får tjäna varandra och skolorna både i ord och handling. Be att vi kan rulla chokladbollar och röra ihop muffinssmet med glädje!

Gud välsigne er! // Ingeborg

Annonser

0 Responses to “Tjenare, tjänare!”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




Jesus: "Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd."
(Joh 10:10)

Gör sällskap med 5 andra följare

Annonser

%d bloggare gillar detta: