Gud I fokus!

Utan Gud kan vi ingenting göra! Så är det bara. Det är han som håller oss vid liv, ger oss mat, kläder, boende mm. Han har också lagt I oss gåvor och talanger som vi ska förvalta väl. Vi är kallade att vara lärjungar. Det innebär att vi ska gå I Jesu fotspår, ta vårt kors och följa honom. Det kan finnas många saker vi måste offra för att tjäna Gud. Kanske påminner Gud oss om olika personer vi ska be för när vi ser ett bra TV-program eller läser en bra bok. Då kan det kännas tungt att behöva slita sig från det. Eller så uppmanar Gud dig att vittna för någon, vilket också kan kännas jobbigt. Men Jesus vill inte att vi ska känna oss som slavar. Vi kan se att Petrus svärmor, sedan hon blivit helad av Jesus från sin feber, gick upp och betjänade honom och lärjungarna. Jag tror knappast att hon upplevde det som något jobbigt att göra det, utan snarare gjorde det med stor glädje och tacksamhet för vad Gud hade gjort med henne. Jesus säger att “mitt ok är milt och min börda är lätt”. Vi har ju fått låta honom ta av vår stora syndabörda och bli fria tack vare hans blod! Allt vi är och har får vi lägga I Jesu goda händer. Han vill ta hand om alla bekymmer och annat som tynger oss. När vi får upp ögonen för frälsningens dyra skatt så blir det inte tungt och jobbigt att följa Gud, utan vi gör det av fri vilja, av tacksamhet och glädje.

Jag har nu fått förmånen att vid några tillfällen sedan jag anslöt mig till teamet I november få dela Guds ord I två klasser på LM Engströms gymnasium. Det har för mig kunnat kännas som en börda då jag fokuserat på mig själv och mina egna begränsningar. Jag känner mig nämligen inte helt bekväm med att stå inför folk och tala. Men min önskan har varit att dela det goda Gudsordet, som är värt att offra lite (eller mycket) av sin bekvämlighet för. Det är alltid lite anspänning att tala inför folk och det blir inte bättre av att kanske hälften av eleverna tycker det är mindre roligt att behöva lyssna på ord från en Gud man inte tror på. Varje gång har jag fått lägga uppgiften I Guds händer I bön och låta Anden leda I så väl förberedelse som framförande. När vi förvaltar de gåvor som Gud lägger I oss och gör nånting med det, så bär det frukt – man utvecklas och blir bättre. Allt tack vare Gud. Det har jag kunnat uppleva under de gånger jag fått hålla I morgonbönerna. Viss anspänning finns fortfarande kvar, men glädjen att tjäna Gud och dela med sig av hans ord har mer och mer tagit överhanden.

Ämnet för dagen var Ordet – sådden. Om såningsmannen vars frön hamnar dels på vägen, dels I stenig mark, bland tistlar. Till slut hamnar en del också I god jord. Då jag själv gick på LM Engström hamnade inte särskilt mycket av Guds ord I god jord. Genom min kristna uppväxt har jag fått mycket kunskaper om den kristna tron, men lite hade fått bära frukt under tiden på gymnasiet. Men det som blev sått fanns ändå med. Nånstans fanns tron inom mig utan att den kunnat blomma ut till fäljd av mitt hjärtas dåliga jordmån. Många av dem man undervisar för kollar I sina mobiler, pillar sig I håret eller tittar frånvarande åt ett annat håll under morgonbönen. Andra lyssnar uppmärksamt som fromma änglar. De är I olika jordmån. Men ordet blir sått, det ord som är “levande och verksamt” och “skarpare än något tveeggat svärd”. Anden verkar genom ordet. I sinom tid, då Gud söker dem av eleverna som lämnar gymnasiet utan tro, kommer de ha med sig mycket från gymnasietiden som, då de kommit I en fas då hjärtat har bättre jord, kommer kunna bära frukt. Men det är bara Gud som kan göra det!

// Christian

Annonser

1 Response to “Gud I fokus!”


  1. 1 Elia mars 16, 2012 kl. 13:52

    Wow! Grymt Christian! Helrätt!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




Jesus: "Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd."
(Joh 10:10)

Gör sällskap med 5 andra följare

Annonser

%d bloggare gillar detta: